Faktura privatperson

Skal du sende en faktura som privatperson?

Hvis du går med tanker om at starte en virksomhed, har du måske allerede et produkt eller ydelsestilbud klar. Det kan også være, at du endda har skaffet din første kunde. Når det så bliver tid til at opkræve penge fra din kunde, skal du sende en faktura til ham eller hende. Hvis du stadig ikke har fået oprettet noget CVR-nummer, er det ikke noget decideret problem. Du kan blot sende en faktura som privatperson.

Det er forskel på, hvordan en privatperson og en virksomhed udsender fakturaer. Hvis du ikke selv er bekendt med forskellen, kan du med fordel læse videre. Hvis du gerne vil vide endnu mere om processen, kan du følge linket her: https://www.factofly.com/blog/faktura-som-privatperson/

Hvordan laver man faktura som privatperson?

Den nemmeste måde at lave en faktura som privatperson på, er ved at finde en skabelon. På en faktura skal der være en række informationer. Det kan godt være lidt besværligt at både huske og indsætte disse informationer på en faktura. Derfor er uden tvivl langt nemmere med en fakturaskabelon.

På skabelonen vil alle de rette felter være indtastet. På den måde slipper du for selv at skulle huske alle informationerne.

Selve skabelonen kan du ofte finde online. Her kan du finde gratis skabeloner, der er oprettet i PDF-formater, så du let kan udfylde felterne.

Når du har udfyldt alle felterne, kan du blot gemme fakturaen på din computer. Hvis du gerne vil udsende fakturaen til din kunde via mail, kan du også gøre det med ganske få klik. Hvis du i stedet gerne vil sende fakturaen via almindelig post, har du også mulighed for at printe skabelonen ud.

Gode råd til når du fakturerer kunden

Hvis du skal udsende en faktura som privatperson, er du formentlig på vej til at få et CVR-nummer og blive en etableret virksomhed. Derfor er der nogle gode råd, som du kan bruge, når du skal fakturere kunden. Faktisk er det en god idé, hvis du gør brug af de gode råd allerede inden, at du går i gang med arbejdet for kunden.

Hver dag opstår der nemlig uheld og ulykker. Det gælder også på din arbejdsplads. Derfor bør du have følgende forsikringer, når du gerne vil starte en virksomhed:

  • Ansvarsforsikring
  • Ulykkesforsikring
  • Eventuelt en rådgiverforsikring

Måske har du allerede en ansvars- og ulykkesforsikring. Men hvis du har tegnet forsikringerne som privatperson, dækker de med stor sandsynlighed ikke din erhvervsudførelse. Derfor bør du sikre dig, at du også er dækket, hvis der sker et uheld, mens du arbejder.

Hvis du bruger din virksomhed til at rådgive kunder, er det altid en god idé med en rådgiverforsikring. På den måde er du forsikret, hvis der – mod forventning – er fejl eller mangler i din rådgivning.

Du er selv ansvarlig for indbetaling af skat

Når du udsender en faktura som privatperson, er det også dig selv, der har ansvaret for indberetning af skat. Derfor er det vigtigt, at du lægger en strategi for, hvordan du gerne vil betale din skat.

Nogle erhvervsdrivende vælger at indbetale skat løbende. Andre vælger at betale hele beløbet på én gang.